CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Memori Nisa' Tambun

Wednesday, January 20, 2010

Alhamdulillah.....Kak Cho Selamat Melahirkan puteranya Muhammad Syamil Mujahid


  • Alhamdulillah Muhammad Syamil Mujahid selamat diputerakan pada 11 Muharram lepas. Tiga minggu awal daripada tarikh yang dijangkakan. Rasanya teringin hendak berkongsi sekerat dua pengalaman sepanjang tempoh berpantang.

1. Beli tampon bertali (bukan berpelekat) jika bersalin di Hospital Kerajaan. (Stok hospital habis masa Kak Co nak bersalin.)

2. Bawa stoking, minyak angin dan gerder (atau barut) ketika bermalam di wad.. Badan kita akan rasa sejuk dan sakit badan lepas bersalin. Perut pula rasa kosong semacam. Yelah.. isi dah keluar.. ha2.Pastikan badan dalam keadaan hangat. Tak pakai kipas atau pendingin hawa lagi bagus.Biar berpeluh-peluh.

3. Jangan banyak main air. Tak kiralah nak basuh pinggan ke, mandi anak ke, bilas baju. Sakit badan weh! Kalau boleh biar orang lain uruskan. Kalau tak ada, menabunglah dari sekarang agar boleh gajikan orang untuk uruskan rumah.he2.

4. Baliklah kampung. Untung bagi mereka yang ada emak yang boleh jaga dan serius dengan pantang. Ada yang merungut leceh sebab jenuh berstoking dan bertungku. Tapi bandingkan ketahanan fizikal orang yang jaga pantang dengan tidak sepuluh tahun lepas lahirkan anak.. berbeza..

5. Emosi tak stabil. Kadang-kadang rasa sedih, tension , tak cukup tidur.Alhamdulillah jika keluarga memahami. Kalau tidak, menangis la sorang-sorang.

6. Jangan banyak bergerak. Rahim atau nama manjanya batu merian ambil masa untuk pulih dan kembali ke asal. Kena ada bantuan orang lain. Memang amat perlu suami yang memahami dan sanggup uruskan anak-anak yang lain.

7. Sembelit. Kata orang, makan sawi. Kak Co tiap hari makan sepokok sawi. Tak berkesan. Kak co makan ubat tambahan - LACTUL . boleh dibeli di farmasi.

8. Pesan kakak yang urut Kak Co- jangan naik tangga dan jerit (contohnya marah anak). Akan beri kesan pada batu merian. Jadi, pastikan ada orang yang uruskan anak-anak atau hantarnya mereka ke kampung atau hantar saja ke taska.

9. Susu badan. Banyakkan minum air masak sebagai tambahan, Kak Co minum susu dicampur Iman (Horlick muslim).jangan lupa urut dan tungku. Kadang-kadang ada urat yang bersimpul yang menghalang aliran susu.. sentiasa susukan bayi 8 hingga 12 kali sehari untuk elak bengkak susu disamping perah dan simpan .

10. Akhirnya, terima kasih Nisa’ Tambun atas hadiah yang amat berguna- salima pati gamat tok guru (untuk luka dalaman ), bedak dan minyak bayi HPA.

Untuk bakal ibu, selamat menempuh pengalaman indah J

1 comments:

salma said...

Bestnyer kome punya blog.... cantik, comey... macam cik2 nisa' sume, tahniah... teruskan perjuangan hingga jd mak nisa' dan hingga ke akhir hayat...

Related Posts with Thumbnails