CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Memori Nisa' Tambun

Sunday, July 31, 2011

HANDSET, BATTERY AND CHARGER

Beberapa kali terdengar bunyi sayu dari handset merah jambu di atas rak buku. Tiada respon. Tiada siapa yang mengakui menjadi pemiliknya.  Nisrin yang baru melangkah masuk ke rumah menuju kea rah handset tersebut lantas mengamati tulisan pada skrin bercahaya kuning itu.

“Kesian, battery low rupanya. Ni handset Sakinah kan?” Nisrin bertanya kepada rakan serumahnya, Aisyah.

“Iye. Tapi dia tengah tidur”jawab aisyah. Tangannya sebuk mengeluarkan sekotak kurma yang dibeli oleh Nisrin, dipesan khas untuk ketibaan Ramadhan dua hari lagi.

“Hm, tak pe. Nis tahu kat mana dia simpan chargernya. Biar Nis tolong charge,”

Nisrin menuju kea rah meja Sakinah. Dia membuka laci kedua pada kiri meja lalu mengeluarkan charger hitam dengan wayar yang dililit kemas. Handset itu kemudiannya disambungkan dengan charger kepada punca elektrik. Mata Aisyah merenung jauh kelakuan gadis itu.
   
“Nis, perasan sesuatu tak?” Aisyah bersuara.

“Apa dia?”

“Bila battery low, kita mesti charge

“Memanglah. Kenapa?”

“Nanti kita akan sambut Ramadhan kan? Handset, batery dan charger macam manusia, iman dan Ramadhan. Allah kirimkan ramadhan setiap tahun sebagai charger untuk untuk kita charge iman yang low untuk bekalan menghadapi 11 bulan akan datang. Betul tak?”

“Betul jugak tu. Allah kirimkan Ramadhan dengan syaitan terikat dan tawaran pahala yang berkali-kali ganda dengan tujuan supaya hamba-hambanya berebut2 untuk beribadat kepadaNya. Bila ibadat yang dilakukan sempurna zahir dan batinnya, maka terchargelah  iman. Masya Allah, hebat perancangan dan kasih sayangNya pada hambanya. Dia tahu kelemahan hamba-hambaNya dan Dia sentiasa membuka peluang untuk hamba-hambaNya kembali padaNya”

“Alhamdulillah. Aisyah fikir, kita mestilah menerima hadiah Allah ni dengan berbesar hati. Macam bila kita bagi hadiah pada kawan kita, kalau kawan kita tak nak terima atau tak menghargai pemberian kita tu, mesti kita sedih kan?”

“Iye. Salah satu tanda berterima kasih atau syukur adalah kita merasai pemberian orang pada kita. Tapi mesti diingat, Allah tak memerlukan kita sebenarnya. Kita yang memerlukanNya. Kalau kita tak sembah Allah, Allah tak rugi sikit pun. Sebaliknya, kitalah yang rugi kerana tak mendekatkan diri kepada Yang Maha Penyayang dan Yang memiliki segala sesuatu di alam buana ini. Kenapa kita mesti berasa gembira bila dekat dengan orang yang famous di dunia ini tetapi kita tak gembira dekat dengan Raja segala raja? Kalau kita dekat dengan Allah Yang Maha Berkuasa, Dia akan sentiasa menjadi pembela dan pelindung kita. Satu lagi, jangan masa Ramadhan sahaja kita charge iman dengan pelbagai ibadat, tapi kita mesti jadikan Ramadhan sebagai bulan yang memotivasikan diri kita untuk terus menghambakan diri dalam bulan-bulan seterusnya. Semoga kita menjadi hamba-hamba yang dikasihiNya”

“Alhamdulillah, dapat ilmu hari ni. Beruntung Aisyah sebab dapat kawan macam Nis, boleh dibawa membincangkan sesuatu yang menambahkan iman”

“Nis jugak beruntung sebab dipertemukan dengan Aisyah. Semoga ukhwah kita membawa ke syurga”Nisrin tersenyum syukur.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails