CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Memori Nisa' Tambun

Monday, June 27, 2011

KATA-KATA HIMAT UKHTI ADILA : TENTANG REJAB, SYA’ABAN & RAMADHAN

Alhamdulillah bersyukur kepada ALLAH yang maha pengasih dan maha penyayang, yang sentiasa menurutkan rahmat dan kasih sayangNya kepada kita walaupun sering kita mungkiri perintah dan ketetapan yang telah diberikan kepada kita.  Syukur kepada tuan punya alam ini masih lagi diberikan ni’mat iman dan islam.  Ni’mat yang tidak terhingga masih lagi diberikan kesempatan melakukan amal ibadah di bulan rejab, insyaallah jika masih diberikan kesempatan terus meningkatkan amal menanti bulan sya’aban dan juga bulan yang dimuliakan bulan ramadhan.

Bulan Rajab, Sya’ban, dan Ramadhan adalah “bulan-bulan emas” bagi kaum Muslim. Kerana di ketiga bulan itu  segenap rahmat, ampunan, dan “kunci” surga dicurahkan oleh Allah SWT kepada umat Rasulullah saw., sebagimana yang dapat kita lihat dalam petikan hadis-hadis Rasulullah saw. ini:
“Rejab adalah bulan pengampunan bagi umatku, maka perbanyaklah beristigfar di bulan ini, karena Ia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Bulan Rejab juga dinamakan dengan Al Ashab (pelimpahan) kerana pada bulan ini rahmat Allah dilimpahkan kepada umatku.”
“Sya’ban adalah bulanku. Barang siapa berpuasa sehari saja di bulanku ini, ia berhak mendapatkan surga.”
“Wahai manusia! Bulan Allah yang penuh rahmat dan ampunan (bulan Ramadhan) telah datang kepada kalian. Bulan yang merupakan bulan terbaik di antara seluruh bulan di hadapan Allah. Siang harinya merupakan siang hari terbaik, sedangkan malam-malamnya merupakan malam-malam terbaik, dan waktu-waktunya merupakan waktu-waktu terbaik... Tarikan nafas kalian bernilai ibadah. Pada bulan ini, amalan-amalan kalian diterima dan doa-doa kalian dikabulkan.”
 
Maka kita digalakkan untuk berdoa agar ALLAH berikan kesempatan kepada kita untuk memperbanyakkan amal dan diberikan kesempatan bertemu lagi dalam bulan Ramadhan insyaallah.
Tiga bulan ini, bulan yang cukup istimewa untuk bersama-sama kita melipat kali gandakan amalan kita untuk menjadi bekalan di sana nanti.  Istimewa ketiga-tiga bulan ini cukup hebat dengan terkandung peristiwa di dalamnya menjadi sejarah yang sungguh menakjubkan.  Pada bulan rejab inilah terjadinya peristiwa yang sungguh meruntun iman iaitu telah ALLAH nyatakan didalam surah isra’ ayat yang pertama iaitu peristiwa isra’ dan mikraj.  Ketika peristiwa inilah ALLAH turunkan perintah untuk mengerjakan ibadah solat yang diwajibkan ke atas umat MUHAMMAD.  Maka diantara iman dan kufur itu hanya dipisahkan oleh solat, bersolat kita beriman, meninggalkan solat kita kufur.  Antara kelebihan bulan rejab adalah awal bulan rejab adalah mustajab doa. Manakala berpuasa sehari di bulan rejab ALLAH ganjarkan dengan mendapat syurga yang tertinggi.  Maka janganlah kita meninggalkan bulan rejab tanpa kita berbuat sesuatu.
Maka ketika tibanya bulan sya’aban dimuliakan dengan nisfu syaaban.  Sabda Nabi s.a.w : Bahawa puasa Sya`ban kerana membesarkan Ramadhan, siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya`ban, kemudian dia berselawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatkan rezekinya. Antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah ta`ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat. (Al-Hadis).
MasyaALLAH hebat sungguh kurniaan pahala ALLAH yang tiada tolak bandingnya untuk memberikan pahala kepada hamba-hambaNYA yang dikasihi.
Setelah berlalu dua bulan yang penuh barakah maka ALLAH lanjutkan pengumpulan pahala pada bulan ramadhan yang penuh barakah.  Maka ketika semua amal ibadah kita di lipat kali gandakan.  Ketika ramadhan dimuliakan ALLAH dengan peristiwa yang cukup hebat nuzul al quran iaitu penurunan al quran kepada manusia.  Maka bulan ramadhan adalah bulan Penghulu segala bulan. Bulan yang dikurniakan oleh Allah dengan anugerah yang besar kepada hamba-Nya. 10 yang pertama adalah kerahmatan, sepuluh yang kedua adalah keampunan dan sepuluh yang ketiga adalah telepas dari azab neraka.
Jadi sementara diberikan kesempatan kepada kita untuk berada dalam ketiga-tiga bulan ini, ambillah ia sebagai satu ruang untuk kita menambahkan amal.
Ayuh nisa’-nisa’, beliawanis, adik-adik remaja perempuan kita ambil kesempatan ini untuk menambahkan amal dalam kehidupan kita.  Jom perbanyakkan berpuasa sunat pada 2 bulan ini rejab dan syaaban.  Kita lipatkan amal di bulan penuh barakah bulan yang mulia bulan Ramadhan, insyaallah.

“Kami bersama beliawanis”

Jangan lupa untuk bersama program nisa’ ihya’ Ramadhan. J

Akhukum fil islam;
Ketua nisa’ tambun
Ukhti Nuradila Mohd Kamal / 25 Rejab 1432H



0 comments:

Related Posts with Thumbnails