CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Memori Nisa' Tambun

Saturday, October 17, 2009

SAMPAI BILA NAK BIARKAN GADIS PENAN DIROGOL


Senyap. Sepi. Sunyi. Tiada pembelaan. Tiada kelab penyokong. Tiada segalanya. Itu lah nasib para gadis Penan yang terlibat dalam penganiyaan oleh pembalak-pembalak di Sarawak. Agak melucukan kerana perkara sebegini seolah tiada harga di mata kita. Yang menghantar memorandum hanya 5-6 batang sahaja. Tidak seramai membantah ISA.

Kecoh. Bising. Meriah. Penuh pembelaan. Ada kelab penyokong. Ada segalanya. Itu lah tuah Kartika. Dihukum rotan kerana disabit kesalahan minum arak. Kecoh apabila si pejuang hak asasi manusia mempertikai jenis hukuman dan juga jantina pesalah.

Sangat beruntung si Kartika. Semua pihak mahu membela. Semua pihak mahu melawat. Macam pejuang Islam pula. Terbaru, sebuah persatuan mahasiswa melancarkan Kelab Penyokong Kartika. Apa kah tujuan sebenar ditubuhkan tak tahu lah. Mungkin tekanan akibat bahang “final exam” yang menghampiri.

Sudah menjadi kebiasaan bagi manusia untuk gagal menilai keutamaan dalam kehidupan. Mahasiswa juga termasuk dalam golongan ini. Agak malang bagi kita golongan mahasiswa apabila sering kali tersilap letak di mana keutamaan yang sebenar.

Kita gila berpolitik, gila berhibur, gila belajar, gila segalanya. Hingga lupa dunia. Tidak salah berpolitik. Tak dilarang hendak berhibur. Bagus jika suka belajar. Tapi haruslah tahu susun atur keutamaannya.

Dalam konteks perjuangan membela rakyat, penulis agak kecewa dengan kesunyian dan kesepian dari pihak Gerakan Mahasiwa yang seakan gagal untuk memainkan peranan dalam membela nasib gadis Penan. Mungkin jika ditanya, ramai yang tak tahu apa sebenar isu gadis Penan ini. Semua sibuk dengan Bagan Pinang, Kartika, dan sebagainya.

Hendak dikatakan faktor geografi, mustahil kerana sekarang kita ada internet. Ada blog. Ada segalanya. Tapi, kita tetap gagal mengambil tahu tentang isu ini. Apatah lagi untuk memperjuangkan isu ini.

Kenapa isu ini lebih penting dari Kartika?

Isu Kartika hanyalah sebuah kontroversi murahan yang juga memalukan mahkamah Syariah di Negara kita. Isu sebat ini bukan baru. Sudah lama. Dulu dua beradik disebat kerana minum arak. Apa nak dikecohkan sangat?

Nun jauh di Sarawak isu lebih besar menanti untuk dihebohkan. Gadis Penan sudahlah majoritinya tidak berpendidikan, tiada kad pengenalan, tiada segalanya. Mereka ini yang sepatutnya dibela. Kita selaku mahasiswa seharusnya membantu mereka ini. Tidak perlu terbang ke Sarawak. Cukup dengan mengadakan tabung bantuan, unjuk rasa, sidang akhbar, tunjukkan bahawa kita perihatin kepada mereka.

Gadis Penan ini tidak bersalah. Mereka perlu dibela bukan kerana mereka dijatuhkan hukuman sebat kerana berzina. Mereka ini dirogol. Diulangi, mereka ini dirogol! Buta huruf, tiada pengenalan diri, miskin, ditambah pula dengan penganiyaan melampau, sedah cukup bagi kita untuk mengambil tindakan sewajarnya. Tapi, adakah apa-apa tindakan yang diambil?

Buat sayap puteri Gerakan Mahasiswa, tidak cukup kah penganiyaan ini? Tidak cukup hebatkah penganiyaan terhadap kaum wanita dalam kes Penan ini? Kenapa seakan sepi membisu? Bukan kah sayap puteri ditubuh untuk memainkan peranan penting dalam isu wanita? Tapi jika isu sebesar ini boleh dipandang sebelah mata, apa guna lagi sayap puteri?

Kita selalu menghentam puak-puak liberalis, kononnya mereka tidak menghormati mahkamah Syariah dalam isu Kartika. Tapi tahukah anda bahawa Joint Action Group (JAG) adalah antara mereka yang pertama menghulur bantuan buat gadis-gadis Penan? Kita menghentam mereka tapi nampaknya sekarang mereka membuktikan bahawa mereka lebih prihatin tentang isu penganiyaan terhadap wanita daripada kita.

Sekarang, layakkah kita menghentam JAG kerana mempersoal mahkamah Syariah? Kita marah mereka. Ya, itu betul kerana mereka ini tidak menghormati “Legal Pluralisme” yang diamalkan di Negara kita. Tapi, nampaknya sekarang kita sudah ketinggalan satu tapak di belakang mereka.

Membela kaum tertindas itu sifat seorang Muslim. Tapi kenapa Gerakan Mahasiswa Islam gagal membela mereka? Kenapa khayal dalam isu Kartika semata? Hendak dikatakan tak sempat nak tengok, tidak masuk akal juga. Kerana Gerakan Mahasiswa Islam lah yang sering memukul canang mempromosi media alternatif. Isu ini hangat dimainkan di media alternatif. Tapi nampaknya kita masih ketinggalan. Mungkin, ini kerana Kartika itu model. Comel lote. Tapi gadis Penan? Comot…

Jika sudah ada tindakan dari gerakan mahasiswa, maka penulis ucapkan tahniah. Kerana anda buktikan anda tidak tidur dalam berjuang. Kepada yang belum bertindak, bangkitlah dari mimpi.


Oleh: Muhammad Fuad Syazwan bin Ramli
posted by : shamshi

0 comments:

Related Posts with Thumbnails